Monica Påhlsson hedrad och Magnus Härröd summerar Hållbarhetsåret

lördag 6 juni 2026

Eric Sjöberg

Efter sitt irrande på  motorcykel i den småländska geografi tillsammans med  ett trettiotal andra varav Peter von Braun var en hade president Fredrik hittat åter till Götet öppnande lunchmötet under vrålet från ca trettio motorcyklar.

Därefter inleddes  mötet med att uppmärksamma vår medlem Monica Påhlsson som i torsdags på stadens födelsedag erhöll Göteborgs Stad Förtjänstecken på  Börsen. Förtjänstecknet förutom äran består av dels en medalj att fästa på sin kavaj dels en bronsstatyett av Poseidon. Monica berättade att hon blivit mycket överraskad när hon fick beskedet, men än mer glad för att på detta sätt blivit uppmärksammad för alla de år hon engagerat sig i Göteborgs väl och ve eller snarare  till att göra Göteborg mer jämställt och demokratiskt. Du kan läsa allt om detta i länken som följer Göteborgare som hyllades

Monica sällade sig därmed till en liten exklusiv skara i vår klubb som förärats denna utmärkelse  - Piotr Kiskiel, politiker, Birgitta Skarin Frykman, professor i etnologi (disputerade I Bageriidkarnas historia i Göteborg), Holger Bohlin, professor i industriell ekonomi och grundare av just institutionen Industriell Ekonomi på CTH, Hagge Geigert, revymakare,  Ebbe Hagard,  hovpredikant och prost samt grundare av Göteborg Stadsmission tillsammans med Isaac Béen,. (kanske missat någon)

Därefter följde dagens föredrag där Magnus Härröd gjorde en resumé över året i distriktets Hållbarhetskommitté  och inledde med en översikt av klimatsituationen så den ser ut just nu illustrerad med bifogad PP-presentation Hållbarhetskommittén - resumé och nuläge I presentationen finns flera länkar till referenser. 

Magnus påtalade även hur man i media, politisk debatt, etc. förringar frågan om långsiktigt hållbar miljöutveckling genom att splittra upp den i tre frågor - energiförsörjningen, klimatet och biologisk mångfald.